måndag 30 november 2015

Hur kan man tänka vid talföljder dvs upptäcka ett mönster?

Nu har vi jobbar praktiskt med att upptäcka mönster. Vad kan man ha för strategi för att hitta mönstret? Klicka på Har sammanställt tre exempel som ni kommer att få en papperskopia på under veckan:

 Här är första exemplet Man kan tänka så här till Y-et som växer fram nedan:

1. Namnge figurerna, dvs när n=1 så är detta figur nr 1 osv:











2. Hur många är det i varje figur?






3. Skillnaden mellan varje figur och kan du  4. utgå ifrån figuren innan när du skriver hur många det är i varje figur?








5. Finns det ngt moment som upprepas? 6. Sambandet mellan n och momentet som upprepas?
I bilden nedan så är sambandet: 3 multiplicerat med figurens nummer (som kallas n) dvs 3n samt att man adderar 3 till detta. Svaret blir alltså: 3+3n










Nedan är två exempel på figurer som olika grupper byggde:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.