lördag 19 mars 2016

Hjälper det att arbeta mycket med att "nöta in" matte dvs arbeta med procedurkunskap?

Det var denna frågeställningen som jag ville testa under arbetsområdet procent. Eleverna i mina två undervisningsgrupper i matematik 7A och 8A fick samma arbetshäfte. Häftet bestod av aktivitetsblad från Mattedirekt från åk 7 till 9 med mycket lite text. Förutom procedurförmågan (det rent mekaniska räknandet så övade de endel på begrepp och lite problemlösning.

När eleverna hade räknat igenom häftet (i relativt hög fart) så avslutade vi med extra nötning i form av genomgångar i Tankekarteform (se tidigre inlägg). Sedan blev det upp till bevis. Hade nötningen gett önskad effekt, dvs att eleverna blev duktigare på procedurförmåga?

Jag har slutat att räkna poäng på prov utan använder mig av en matris. Matrisen ger mig som lärare en översikt över vilka av förmågorna som vilka uppgifter mäter. Förmodligen ger matrisen mig som lärare mer än den ger eleverna. Men det blir väldigt tydligt vilka förmågor eleven brister på och behöver öva mera på tex när vi ska upprätta åtgärdsprogram. Så här kan det se ut för två elever när de har räknat del 1 (dvs fråga 1 -8):




































Det blir då tydligt för mig som lärare att Elev 1 behöver öva mera de grundläggande begreppen, det rent mekaniska räknandet har inte satt sig och att hur man resonerar måste vi öva mera på. Elev 2 har har kommit längre men måste bli bättre på att redovisa sina tankegångar.

Men för att återkomma till frågeställningen -Hjälper det att nöta in matte innan man börjar med problemlösningsuppgifter?

Analys gruppen 7A (2/3 av eleverna i 7A går i Evas grupp):
När jag tittar på gruppen 7A och hur bra de har lyckats med procedurförmågan så har hela gruppen lyckats väldigt bra. Det är faktiskt ingen som har misslyckats på denna förmågan utan alla är nu redo att grotta ner sig i problemlösning. Alla klarade E på E-delen.  Så vi kommer att räkna klart de utvalda uppgifterna på röd kurs för att sedan spänna bågen och titta på uppgifter med procenträkning från gamla nationella prov från åk 9.

Jag har redan satt ngt A i gruppen och känner att det är flera som visar på högre kvaliteter och är bättre på att resonera i vår än i höstas. Så det kommer nog att bli flera höjningar i vår tex från D till C osv.  Det spelar ingen roll att vi inte har gått igenom hela det centrala innehållet i matematik ännu. Det är förmågorna som ska betygssättas och dessa övar vi hela tiden om och om igen.

Analys gruppen 8A:
I matrisen så ser jag att procedurförmågan har de lyckats bättre med än på förra arbetsområdet Bråk. Men jag ser att gruppen är spretig. Det finns elever som har mycket stora brister inom i stort sett alla förmågorna. Sedan finns det elever som nästan alltid har full pott på att visa att de har alla förmågorna. Så gruppen är betydligt mera spretig än 7A.

From v.12 och ngr veckor framåt så kommer vi att dela upp oss. Behöver du arbeta mera med förmågorna på E-nivå eller behöver du arbeta mera med problemlösning, kommunikation och resonemang?

Jag ska börja med på måndag att gå igenom matrisen med varje elev för att visa hur de bäst går vidare. Vi har fyra lektioner i matematik per vecka.

För er som inte nådde upp till ett E på provet:

  • Två lektioner i veckan kommer jag att ha genomgångar (vi kommer att utgå ifrån http://ma7b12.blogspot.se/p/procent.html ). 
  • Två av lektionerna så får ni arbeta med ett utdrag ur Prio matte mot procent själva (när jag har genomgång med andra hälften av klassen)
För er som nådde E på provet:

  • Två lektioner i veckan blir det genomgångar, två lektioner får ni räkna själva (börja med att räkna klart de utvalda röda uppgifterna). Vi kommer att arbeta med gamla uppgifter från nationella provet för åk 9. Ser att det även här är många elever som är på G att höja sig denna våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.